Kinderen zijn volop in ontwikkeling. Hun ontwikkeling komt soms vast te zitten. Kinderen laten ons dat op verschillende manieren weten. Soms door bijvoorbeeld moeilijk gedrag te stellen, maar soms ook door bijvoorbeeld helemaal dicht te klappen. Als ouder is het niet gemakkelijk om dit zomaar te begrijpen en aan te pakken. Therapie kan helpen.
Als een kind het moeilijk heeft, dan vertelt het dat niet zomaar. Soms zijn ze bijvoorbeeld nog te klein om te praten, soms kunnen ze wel praten maar weten ze misschien gewoon zelf niet wat er aan de hand is. Ze laten het dan op allerlei andere manieren wel zien. Voor ouders is het soms voldoende om hulp te krijgen bij het vertalen van wat het kind eigenlijk probeert te zeggen. Daarna kunnen ouders het wel weer alleen aanpakken.
Met elk kind gaat het soms wel eens moeilijk. Ook al denken we dan snel dat het een fase is die wel zal overgaan, soms is het toch goed om niet te lang te wachten vooraleer we hulp inschakelen. Als we lang twijfelen gaat het probleem vast zitten en wordt het moeilijker om aan te pakken. Snel reageren zorgt er vaak voor dat er minder hulp nodig is.
Ondanks de beste zorgen, kan het soms nog heel moeilijk gaan met kinderen. Elk kind wordt geboren met zijn eigen karaktertje en aanleg. Als het toch verkeerd gaat, kan speltherapie of ouderbegeleiding helpen om ofwel de problemen aan te pakken ofwel ermee te leren omgaan.
Bij kriko kan je terecht met kleine en grote problemen omtrent de kinderen. In het werken met jonge kinderen en hun ouders gaan wij vooral respectvol te werk en werken we op maat van uw gezin. Daarom nemen we na een eerste verkennend gesprek de tijd om jouw kind en zijn of haar belevingswereld te leren kennen. We geven kinderen de ruimte om te laten zien wat hen bezighoudt en gaan op een speelse en creatieve manier met hen aan de slag om zo samen moeilijkheden te verwerken, oplossingen te vinden en vooral emotioneel te groeien.
Neuropsychologische onderzoek
Een neuropsychologisch onderzoek kan nuttig zijn om bepaalde leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden (thuis, op school, ..) in beeld te brengen. Aan de hand van gesprekken, observaties, psychologische testen en vragenlijsten,… verkrijgen we een beeld van jouw denkfuncties, jouw vaardigheden en je beleving hiervan.
Dit soort onderzoek is vooral aangewezen wanneer er zorgen zijn omtrent
- aandacht en concentratie (ADHD, ADD)
- leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden
- plannings- en organisatorische vaardigheden
- impulsief gedrag
- automatiseren van handelingen
- korte of lange termijn geheugen
- ruimtelijk inzicht
Intelligentie onderzoek
Een intelligentie onderzoek is een vorm van psychologisch onderzoek waarin we een niveaubepaling doen van jouw cognitieve mogelijkheden.
Een intelligentietest kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden:
- als onderdeel in het onderzoek naar begaafdheid
- om te bepalen welke studiemethode-begeleiding nuttig kan zijn
- bij verminderde leerresultaten van je kind
- om een goed beeld te krijgen van het kennen en kunnen van je kind
- als onderdeel van een grondig onderzoek naar een leer- of ontwikkelingsstoornis
Bij Kriko nemen we twee soorten intelligentieonderzoeken af:
1) De korte versie bestaat uit de IQ test en een attest met onderzoeksresultaten. We raden een korte versie van het IQ aan indien er geen dringende hulpvragen zijn, de resultaten nodig zijn voor terugbetaling van logopedische begeleiding, enzovoorts.
Samenvatting: IQ-test + attest
2) De gewone versie bestaat uit een intakegesprek met de ouders, IQ test, een uitgebreid verslag en een adviesgesprek. We raden een gewone versie aan indien er dringende hulpvragen zijn. Dat kan bijvoorbeeld bij een vermoeden van leerstoornissen, vragen omtrent begaafdheid van het kind/de jongere, enzovoorts.
Samenvatting: intakegesprek, IQ test, uitgebreid verslag en adviesgesprek.
School- of spelobservatie
Wanneer er specifiek vragen vanuit de school komen, kan het ook aangewezen zijn om een schoolobservatie te plannen. Hierbij woont de psychologe enkele lessen bij, worden er enkele vragenlijsten ingevuld en wordt er een gesprek met de school en betrokkenen gepland. Dit leidt tot een totaalbeeld van het functioneren van uw kind op school.
Ook een spelobservatie kan nuttig zijn om in het samenspel het patroon van interactie en initiatief nemen te volgen. De observatie kan zowel bij vrij spel als bij spel met poppen, zandbak, bouwconstructies, enz.
Leren leren
Heel wat kinderen ondervinden problemen bij het verwerken van al dan niet grote hoeveelheden leerstof. Ook het plannen en organiseren van het studeren kan voor sommige kinderen een moeilijke opgave zijn. Deze kinderen kunnen baat hebben bij het aanleren van de juiste studiemethode.
Kostprijs
Intake gesprek: €60
Onderzoek (en scoring): €120/€180
Verslaggeving en adviesgesprek: €60
Aandachtsonderzoek: €120
Schoolbezoek (+/- 1,5u): €75
Extra schooloverleg (+/- 1u): €60
Contact
Sofie Vellemans
0498/64.47.46
sofie.vellemans@kri-ko.be
Meld je kind aan!
Aanmelding
De aanmelding gebeurt via doorverwijzing (huisarts, CLB, CGG, …) of op eigen initiatief.
Intakegesprek
Tijdens het kennismakingsgesprek proberen we samen een beeld te schetsen van de klachten
en krachten van het kind/adolescent. Bij afloop van het kennismakingsgesprek beslissen we
samen of mijn aanbod op jouw vraag aansluit. Zo ja, maken we samen afspraken rond het
verdere verloop en wordt de therapie opgestart. Zo niet, proberen we jou zo goed mogelijk door
te verwijzen naar de juiste instantie.
Begeleiding
Ieder kind is uniek. Ook jouw kind. Om die reden proberen we hem/haar tijd en ruimte te geven
om samen met ons op zoek te gaan naar een passend antwoord op de hulpvraag.
Naargelang de hulpvraag en leeftijd van het kind/adolescent, gebruiken we verschillende therapie
strategieën (spel, tekening, gesprekken, onderzoek, …). Verder vinden we het belangrijk dat
ouders (of gezin) zoveel mogelijk betrokken worden bij de begeleiding van hun kind. Om die
reden willen we graag op regelmatige basis met de ouders samenzitten om de begeleiding te
bespreken.
Kostprijs
Intakegesprek: 1 uur – 60eur
Individuele begeleiding: 60eur
Klasobservatie: 1 uur – 40eur
Extern overleg (bv schooloverleg): 1 uur – 60eur
Contact therapie
Nathalie Fonseca Gonzalez (op dit ogenblik slechts plaats voor relatie-, gezins- en systeempsychotherapie)
Klinisch psychologe (Nederlands, Frans en Spaans)
0456/32.00.80
nathalie.fonseca@kri-ko.be
Sarah Bovy
Klinisch psychologe (Nederlands en Frans)
0473/50.02.75
sarah.bovy@kri-ko.be
Meld je kind aan!
Aanmelding
De aanmelding gebeurt via doorverwijzing (huisarts, CGG, …) of op eigen initiatief.
Intakegesprek
Tijdens het kennismakingsgesprek proberen we samen een beeld te schetsen van jullie klachten en krachten. Bij afloop van het kennismakingsgesprek beslissen we
samen of mijn aanbod op jullie vraag aansluit. Zo ja, maken we samen afspraken rond het
verdere verloop en wordt de therapie opgestart. Zo niet, probeer ik jullie zo goed mogelijk door te verwijzen naar de juiste instantie.
Begeleiding
Relatie-, gezins- en systeempsychotherapie is een specifieke vorm van psychotherapie die gericht is op relaties tussen mensen (partners, gezinnen en systemen).
We maken allemaal deel uit van een of meerdere sociale systemen. Onze gedachten, gedragingen, gevoelens en verwachtingen ontstaan in wisselwerking met onze omgeving. In ditzelfde proces kunnen echter ook misverstanden en moeilijkheden ontstaan. Samen proberen we op zoek te gaan naar nieuwe inzichten om bepaalde gevoelens, gedachten en gebeurtenissen te kaderen en een plekje te geven. Hierbij staan we niet alleen stil bij moeilijkheden binnen het systeem, maar hebben we ook aandacht voor jullie krachten.
Zowel partners al gezinnen (bijvoorbeeld moeder-dochter, samengesteld gezin, broer-zus, …) kunnen hiervoor bij mij terecht.
Kostprijs
Intakegesprek en individuele begeleiding: 1 uur – 60eur
Relatie-, gezins- en systeempsychotherapie: 1 uur – 65eur
Contact
Nathalie Fonseca Gonzalez
Klinisch psychologe en relatie- en gezinstherapeute i.o.
Aanwezig om de twee weken op maandag.
Nederlands, Frans en Spaans
0456/32.00.80
nathalie.fonseca@kri-ko.be
Aanmelden